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Bibliography

Bibliography on the project, its history, its technology, and its scopes.

 

  1. Phyllis P. Bober: Letter to the Editor, in: The Art Bulletin 34 (1952), S. 253.
  2. Phyllis P. Bober: The Census of Antique Works of Art Known to Renaissance Artists, in: Renaissance and Mannerism. Studies in Western Art Bd. 2, XXth International Congress of the History of Art 1961, hg. Millard Meiss, Princeton 1963, S. 82-89.
  3. Ernst H. Gombrich: The Style all’Antica: Imitation and Assimilation, in: Renaissance and Mannerism. Studies in Western Art Bd.2, XXth International Congress of the History of Art 1961, Princeton 1963, S. 31-41.
  4. Ruth Rubinstein: The Census of Antique Works of Art Known in the Renaissance, in: Colloquio sul riempiego dei sarcofagi romani nel medioevo, Pisa 5.-12. September 1982, hg. von Bernard Andreae und Salvatore Settis, Marburg 1984. S. 289-290.
  5. Arnold Nesselrath: Census, in: Computerization in the History of Art 1 (1984), S. 225-229.
  6. Arnold Nesselrath: The Census of Antique Works of Art and Architecture Known to the Renaissance, in: Automatic Processing of Art History Data and Documents, Papers Bd. 2, hg. von Laura Corti, Pisa 1984, S. 83-96.
  7. Rick K. Holt: Integration of Information, in: Automatic Processing of Art History Data and Documents, Papers, hg. von Laura Corti, Pisa 1984, S. 307-311.
  8. Matthias Winner: Aktueller Stand des Census of Works of Antique Art and Architecture Known to the Renaissance, in: Museum und Wissenschaft, Vorträge und Diskussionen eines Colloquiums 10.-12. Dezember 1984 in Köln, Köln 1984.
  9. Matthias Winner, Arnold Nesselrath: Ergebnisse: Nachleben der Antike, in: Max-Planck-Gesellschaft-Jahrbuch 1987, hg. von der Generalverwaltung der Max- Planck- Gesellschaft München/ vom Verlag Vandenhoek & Ruprecht Göttingen, München/Göttingen 1987, S. 861-869.
  10. Phyllis P. Bober: The Census of Antiquities known to the Renaissance: Retrospective and Prospective, in: Roma Centro ideale della cultura dell’arte nei secoli XV e XVI, hg. von Silvia Danesi Squarzina, Mailand 1989, S. 372-381.
  11. David R. Clark: The Creation of a Scholarly Image Databank, in: Image ’89. The International Meeting on Museums and Art Galleries Image Databases, hg. von Isobel Pring, London 1989, S. 16-26.
  12. Arnold Nesselrath: The Census Of Antique Works of Art and Architecture Known to the Renaissance, in: Data and Image Processing in Classical Archeology, hg. von J. Boardman und D. Kurtz, Florenz 1992.
  13. Ralf Biering, Vincent Brinkmann: Dyabola - der kurze und konsequente Weg von einer Literaturdatenbank zur Objektdatenbank, in: Archeologia e calcolatori 4 (1992), S. 31-35.
  14. Marie- Francoise Clergau : Le Census des oeuvres d’art antiques connus a la Renaissance, in: Histoire de l’art et Moyens Informatique 46 (1992), S. 1-10.
  15. Jaques Thuillier: L’informatique en histoire de l’art: où en sommes-nous?, in: Revue de l’Art 97 (1992), S. 5-10.
  16. Gunter Schweikhart: Bücher und Aufsätze zum Themenkreis der Antikenrezeption, in: Kunstchronik 45 (1992), S. 49-62.
  17. Arnold Nesselrath: The Census of Antique Works of Art and Architecture Known to The Renaissance, in: Archeologia e calcolatori 4 (1993), S. 23-27.
  18. Beatrice Palma Venetucci: Alcune osservazioni sugli "uomini illustri" dello studiolo Cesi, in: Bollettino d’Arte 79 (1993), S. 49- 64.
  19. Joseph A. Busch: Thinking ambigiously: Organising source materials for historical research, in: Challenges in Indexing Electronic Text and images, hg. von der American Society for Information Science, Medford, New Jersey 1994, S.23-56.
  20. Michael Eichberg: Mit dem Mikrochip der Antike auf der Spur, in: Max-Planck-Gesellschaft-Spiegel 1/1995, S. 14-17 (ebd.: Michael Globig, Umblättern per Tastendruck, S. 8).
  21. Arnold Esch: A Historians Evaluation of the Census in its Present State, in: Centro Ricerche Informatiche per i Beni Culturali 6 (1996), S. 41-58.
  22. Marilyn Schmitt: The Census of Antique Works of Art and Architecture Known to the Renaissance Enters a New Phase, in: Centro Ricerche Informatiche per i Beni Culturali 6 (1996), S. 37-39.
  23. Sebastian Storz: Using the Census Database: Future Prospects for Scholarly Research, in: Centro Ricerche Informatiche per i Beni Culturali 6 (1996), S. 59-101.
  24. Hubertus Kohle: Census-Datenbank in neuem Gewand, in: Kunstchronik 50 (1997), S. 700.
  25. Edward J. Olszewski: Prophecy and Prolepsis in Donatello’s Marble ‘"David", in: Artibus et Historiae 18/36 (1997), S. 63-79.
  26. Johannes Röll: The Census of Antique Works of Art and Architecture Known in the Renaissance, in: Humboldt-Spektrum 4 (1997), S. 46-51.
  27. Vinzenz Brinkmann: Census of Antique Works of Art and Architecture Known in the Renaissance, in: Hochrenaissance im Vatikan. Kunst und Kultur im Rom der Päpste I. 1503-1534, hg. von der Kunst- und Ausstellungshalle der BRD in Zusammenarbeit mit den Musei Vaticani und der Biblioteca Apostolica Vaticana, Stuttgart 1998, Kat.Nr. 252, S. 523.
  28. Horst Bredekamp, Arnold Nesselrath: Census und Pegasus, in: Pegasus. Berliner Beiträge zum Nachleben der Antike 1 (1999), S. 5-8.
  29. Joseph B. Trapp: The Census: its Past, its Present and its Future, in: Pegasus. Berliner Beiträge zum Nachleben der Antike 1 (1999) S. 11-21.
  30. Philipp Jenninger: "etwas von Marmor verstehen...", in: Pegasus. Berliner Beiträge zum Nachleben der Antike 1 (1999), S. 22-25.
  31. Lois Swan Jones: Art Information and the Internet. How to Find It, How To Use It, Chicago/London 1999, S. 62f.
  32. Vinzenz Brinkmann: Formen der digitalen Veröffentlichung, in: Klassische Archäologie. Eine Einführung, hg. von Adolf H. Borbein, Tonio Hölscher und Paul Zanker, Berlin 2000, S. 68-76.
  33. Ralf Biering: Der Census im Internet. Position und Ausrichtung, in: Pegasus. Berliner Beiträge zum Nachleben der Antike 4 (2003), S.161- 166.
  34. Phyllis P. Bober: Before and After the Census of Antique Works of Art and Architecture Known to Renaissance Artitsts, Florenz/ Villa I Tatti 1999, in: The Italian Renaissance in the Twentieth Century, hg. von Allen J. Grieco, Michael Rocke and Fiorella Giofreddi Superbi, Florenz 2002, S. 375-385.
  35. Hubertus Kohle, Katja Kwastek: Computer, Kunst und Kunstgeschichte, Köln 2003, S. 85.
  36. Peter Seiler: Schlussbericht zur Census-Projektförderung durch das BMBF: Abschlussdatum des Vorhabens: 31.12.2002, Humboldt-Universität Berlin, Kunstgeschichtliches Seminar Berlin [ca. 2003]. Online-Ressource, Hannover : Technische Informationsbibliothek u. Universitätsbibliothek.
  37. Horst Bredekamp und Dorothee Haffner: CENSUS, IMAGO, TECHNICAL IMAGE, PROMETHEUS: Projects of Digital Art History, in: Digital Resources from Cultural Institutions for Use in Teaching and Learning, München 2004, S. 37-49.
  38. Bettina Mittelstraß: ... um zu wissen, was sie wussten. Der "Census of Antique Works of Art and Architecture Known in the Renaissance" bietet im open access eindrucksvolle Einblicke in das Nachleben der Antike im 15. und 16. Jahrhundert, in: Die Akademie am Gendarmenmarkt, Berlin 2007, S. 19-26.
  39. Census of Antique Works of Art and Architecture Known in the Renaissance, in: Sprache, Schrift, Bild. Wege zu unserem kulturellen Gedächtnis, hg. von der Union der deutschen Akademien der Wissenschaften und den Staatlichen Museen zu Berlin, Berlin 2007, S. 35-37.
  40. Peter Seiler, Tatjana Bartsch, Martin Rode: Antike im Blick: Open Access für den Census of Antique Works of Art and Architecture Known in the Renaissance, in: Konferenzband der 14. Tagung der EVA , hg. von Andreas Bienert, Gerd Stanke, James Hemsley und Vito Cappellini, Berlin 2007, S. 33-38.
  41. Tatjana Bartsch: "Distinctae per locos schedulae non agglutinatae" – Das Census-Datenmodell und seine Vorgänger, in: Pegasus. Berliner Beiträge zum Nachleben der Antike 10 (2008), S. 223-260.
  42. Maximilian Schich: Rezeption und Tradierung als komplexes Netzwerk. Der Census und visuelle Dokumente zu den Thermen in Rom, München 2009 (zugl. Diss. HU Berlin 2007).
  43. Maximilian Schich: Revealing Matrices, in: Beautiful Vizualization. Looking at Data through the Eyes of Experts, hg. von Julie Steele und Noah Iliinsky, Sabastopol, CA 2010, S. 227-254.
  44. Charlotte Schreiter: [Rezension zu:] Bober, Phyllis Pray; Rubinstein, Ruth Olitsky: Renaissance artists & antique sculpture. A handbook of sources, London 2010. In: H-ArtHist, 19.11.2012. [http://arthist.net/reviews/1469].
  45. Arnold Nesselrath: The Afterlife of "Nachleben". The Cenus of Antique Works of Art and Architecture Known in the Renaissance, in: The Afterlife of the Kulturwissenschaftliche Bibliothek Warburg, hg. von Uwe Fleckner und Peter Mack, Berlin/Boston 2015 (Vorträge aus dem Warburg-Haus 12), S. 187-199, 245-247.
  46. Timo Strauch: Von Flussgöttern, Rossebändigern und Tempeln. Auf den Spuren antiker Kunst und Architektur in der Renaissance, in: Heidelberger Akademie der Wissenschaften. Jahrbuch 2015, Heidelberg 2016, S. 111-114.
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