Christopher G. Lu, a Rhodes Scholar at the University of Oxford, has published a new blog post for Verso. Lu is currently reading for an MSt in Modern Languages at Oxford and specialises in Renaissance art and intellectual history. Lu’s post for Verso follows up on a topic he began to explore in 2021 when, as an MA student at the Warburg Institute, he contributed to the online exhibition for the 75th anniversary of the Census.
The start of his investigation is a box of index cards housed at the Photographic Collection of the Warburg Institute that bears the label ‘Burchard Census’. Lu’s research into this box led him from the Rubens scholar Ludwig Burchard to the art historian Alfred Scharf who compiled the cards on Burchard’s behalf in the 1930s. In this essay, Lu describes his fascinating journey into the history of the Buchard box, which brought him into contact with Scharf’s descendants and with the traces of Scharf’s career at the Warburg Institute, the Courtauld, I Tatti, and elsewhere.
Lu’s research offers invaluable insights into the history of the Census project, since the cards in the Burchard box are the direct predecessor to the Census as it was devised by Fritz Saxl and Richard Krautheimer in 1946. His essay opens up new perspectives, moreover, on the challenges faced by scholars exiled from Germany as they re-established their careers and research projects in the UK.
The summary is given below and the full essay is available here. It is also available in English here.
Auf den Spuren Alfred Scharfs: Die frühe Geschichte des Census und die „Republik der Bilder“
Um 1975 erreichten zwei grün-graue Boxen die Fotografische Sammlung des Warburg Instituts. Sie enthielten einen Vorläufer des Census of Antique Works of Art and Architecture Known in the Renaissance, der erst drei Jahrzehnte nach der Entstehung des Census vor der vollkommenen Vergessenheit bewahrt worden war. Die Suche nach einem klareren Bild des Hauptverantwortlichen jenes Vorläuferprojektes, eines eher unbekannten Kunsthistorikers namens Alfred Scharf, führte mich auf eine Odyssee durch verschiedene Archive, begleitet von zahlreichen unerwarteten Begegnungen. Dies ermöglichte mir, die Umrisse von Scharfs Karriere zu rekonstruieren. Meine Entdeckungen offenbarten zudem Scharfs Rolle inmitten einer „Republik der Briefe“, die sich aus Kunsthistorikern und Kunsthändlern des späten 19. und frühen 20. Jahrhunderts konstituierte. Fotografien von Kunstwerken dienten ihnen als eine Art Währung, während Indices und Kataloge das Fundament ihrer Standard-Methodik bildeten.